‘Brugsen – en anderledes forretning?’ fortæller historien om en 150-årig virksomhed, der har forsøgt at holde balancen mellem at være en forretning, der skal løbe rundt, og en bevægelse bygget på solidaritet.
Med udgangspunkt i andelstanken etablerede Pastor Sonne i 1866 Thisted Kjøbstads Arbeiderforening: Forretningen skulle give en tilstrækkelig indtjening til at sikre de 200 medlemmer af foreningen gode og billige varer – og del i dividenden. Snart åbnede brugsforeninger over hele landet, medlemstallet steg, og efter 2. Verdenskrig gik Brugsen med inspiration fra USA forrest i udviklingen fra diskbetjent købmandsbutik med begrænset vareudvalg til et moderne selvbetjeningssupermarked, med mange flere varer.
Via medlemsbladet Samvirke og ved at lancere FDB Møbler, Madpyramiden og senest Madmanifestet har Coop samtidig søgt at sikre medlemmerne en andel i det gode, sunde liv. Ved 150-årsjubilæet i 2016 har Coop 1,6 mio. medlemmer og er Danmarks største leverandør af dagligvarer, men er Coop fortsat en anderledes forretning?
‘Brugsen – en anderledes forretning?’ er skrevet og redigeret af Kristoffer Jensen, ph.d. og museumsinspektør ved Danmarks Industrimuseum. Bogen er resultat af et uafhængigt forskningsprojekt, baseret på brugsbevægelsens arkiver, interviews og tidligere udgivelser om Brugsen, og hovedvægten ligger på perioden fra 2. Verdenskrig til opløsningen af Coop Norden i 2007.
Post.doc Ellen Mølgaard Korsager, professor Per H. Hansen, CBS, lektor og centerleder Mads Mordhorst, CBS, og cand.pæd. og billedredaktør Birgit Lyngbye Pedersen har bidraget med temakapitler.