Ungt, lysende talent og pludselig død. Det er den slags tragedier, myter skabes af. Og set i det lys er Johan Thomas Lundbye (1818-1848) dansk guldalders rockstjerne.
Men Lundbye var ingen oprører – han fulgte roligt den nationalromantiske kurs inden for billedkunsten, udstukket af datidens åndsfyrste, akademiprofessoren N.L. Høyen. Dét gjorde han til gengæld så blændende, at hans landskabsmalerier i dag står som indbegrebet af det intelligente guldaldermaleri.
At det i Lundbyes tilfælde er svært at skille myten fra manden, skyldes især hans private optegnelser 1842-1848 med personlige og filosofiske betragtninger om tro og tvivl, skæbne og smerte, kunst og kærlighed. Til tider overvejer han sit forhold til andre mennesker. Til andre tider handler notaterne om hans rolle som kunstner og hans syn på publikum, på autoriteter og på danskhed.
Kunsthistorikeren Jesper Svenningsen har transkriberet de mange hundrede dagbogssider, så kunstnerens tankeverden nu for første gang kan opleves i sammenhæng. Det bliver åbenlyst, at Lundbye eksperimenterede bevidst med sine tekster og måske forudså, at hans dagbøger en dag ville få en fremmed læserkreds. Den unge mand skrev således med på myten om sig selv.
Som det andet bind i Ny Carlsbergfondets skriftserie Kilder til Dansk Kunsthistorie viderebringer bogen en romantisk kunstners selvbillede og ambitioner. ‘Seks år af et liv’ indeholder foruden Johan Thomas Lundbyes syv dagbøger i annoteret form også en indledning, hvor materialet perspektiveres. Bogen er rigt illustreret med Lundbyes malerier og tegninger samt portrætter af fremtrædende kunstnere og kulturpersonligheder, som han mødte i sit liv.