Den 23. oktober 1888 ankom Paul Gauguin til Arles. Her havde Vincent van Gogh dekoreret sit “gule hus” med malerier i anledning af kunstervennens besøg, som han så meget frem til. Men efter en voldsom diskussion den 23. december skar van Gogh i et anfald af sindssyge en del af sit ene øre af og gav det til en prostitueret på et bordel, han og Gauguin havde besøgt, hvorefter han blev indlagt på et asyl, mens Gauguin vendte tilbage til Paris uden farvel. De to skulle aldrig se hinanden igen.
I denne bog fortæller Ordrupgaards direktør, Anne Birgitte Fonsmark, om det unikke kunstneriske samarbejde og de “elektriske” diskussioner mellem Paul Gauguin, Vinden van Gogh og den noget yngre Émile Bernard, der gik forud for de dramatiske begivenheder i Arles. Skulle kunstneren arbejde efter model eller “ud af hovedet”? Hvordan skulle der prioriteres mellem virkelighed, drøm og myte, mellem den synlige verden og abstraktionen?
Et fornemt udvalg af de tre kunstneres absolutte hovedværker er samlet i denne bog, som udgives i forbindelse med Ordrupgaards udstilling af samme navn. Ved at sammenstille kunstnernes værker vises, hvordan deres holdninger, anskuelser og æstetiske eksperimenter i årene 1886-1889 væver sig mere og mere ind i hinanden frem mod ‘Dramaet i Arles’, hvorefter kunstnerne går hver sin vej. Mens van Goghs tragiske selvmord i juli 1890 satte en stopper for hans epokegørende værk, blev Gauguin i sit “eksotiske” paradis på Sydhavsøerne udråbt til leder af symbolistbevægelsen, og Bernard endte med at fravælge modernismens resultater til fordel for et konservativt, religiøst maleri.
Anne-Birgitte Fonsmark er museumsdirektør på Ordrupgaard, der huser fornemme samlinger af fransk og dansk kunst fra det 19. århundrede. Hun har beskæftiget sig med fransk impressionisme og dansk kunst fra det 19. århundrede og er specialist i Paul Gauguins tidlige værk. Hun har arrangeret den første udstilling om emnet nogensinde (‘Gauguin og Danmark’, Ny Carlsberg Glyptotek, København 1985), og i samarbejde med Richard R. Brettell kuraterede hun den internationale udstilling ‘Gauguin og impressionismen’ (Ordrupgaard, København 2005 og The Kimbell Art Museum, Fort Worth 2006). Derudover har hun stået for bl.a. de internationale udstillinger om Vilhelm Hammershøi på Musée d’Orsay i Paris og Guggenheim Museum i New York.