Øjeblikkets mester. Johannes Larsen (1867-1961) elskede dyrene, naturen – og det gode liv. Altid loyal over for motivet og med en uafrystelig sans for det eviggyldige i hvert øjeblik.
Johannes Larsen var allerede en anerkendt fugle- og naturmaler, da han i sommeren 1925 deltog i vekselerer og ornitolog Eiler Lehn Schiølers fugleekspedition til Grønland for at arbejde på illustrationer til Lehn Schiølers ambitiøse bogværk, ‘Danmarks Fugle’. På turen fyldte kunstneren ti dagbøger med tekst og tegninger, som her udgives for første gang. Ud over at tegne et billede af datidens grønlandske samfund giver de et interessant indblik i hverdagen om bord på ekspeditionsskibet.
Dagbogsteksterne er transkriberet og kommenteret af museumsinspektør ved Johannes Larsen Museet Malene Linell Ipsen. De er suppleret med fyldige uddrag af den beretning, som en af de medrejsende, tegner og konservator Henning Scheel, udgav efter hjemkomsten. Johannes Larsen var kendt som et privat menneske, men gennem Scheels iagttagelser kommer vi tættere på, hvem han var – også i festligt lag – ligesom dagbøgerne giver en dybere forståelse af hans sansninger og personlighed.
‘Klar blaa Luft, let Bris fra N’ er tredje bind i Ny Carlsbergfondets skriftserie, Kilder til Dansk Kunsthistorie. Bogen indledes af kunsthistorikeren Theis Vallø Madsen, som introducerer Larsens liv og kunsteriske virke, mens tegner og fuglekender Jens Gregersen sætter ekspeditionen i relation til andre af den tids arktiske opdagelsesrejser og dykker ned i deltagernes oplevelser med faunaen og floraen. Ud over fotos fra Grønlandsrejsen er bogen rigt illustreret med Johannes Larsens dagbogsskitser, akvareller, tuschtegninger, træsnit og malerier samt et udvalg af kunstnerens plancher til pragtværket ‘Danmarks Fugle’.