Kunst skal ud “hvor Folk færdes og daglig har den for Øje,” mente brygger Carl Jacobsen, og siden midten af 1920’erne har Ny Carlsbergfondet finansieret hundredevis af kunstneriske udsmykninger i institutioner og byrum over hele Danmark. Bogen præsenterer 50 enestående værker fra de seneste ti årtier. Fra Vilhelm Lundstrøms mosaikker, der hænger isoleret højt oppe på væggene i Frederiksberg Svømmehal, til Karin Lorentzens borgerinddragende vandkunst på Torvet i Lemvig.
Udsmykninger stiller virkelig store krav til kunstnerne, som med opgaver i det offentlige rum på en gang får det størst tænkelige publikum og samtidig risikerer at ende på øretævernes holdeplads: ”Det er jo et besynderligt paradoks: På den ene side det klassiske, at man som kunstner jo altid vil kæmpe for at få den slags opgaver. Det pirrer én, der er penge i det osv. Og når man så får dem, tænker man: Åh nej, bare det aldrig var sket. Det er fristende at springe fra”, sagde Per Kirkeby.
Og kunst i det offentlige rum er i den grad en disciplin, hvor meninger brydes. Sådan har det været siden midten af 1920’erne, hvor Ny Carlsbergfondet påbegyndte sin finansiering af hundredvis af kunstneriske udsmykninger i institutioner og byrum over hele Danmark.
Den fascinerende historie om kunstnerne, om udsmykningernes tilblivelse og om værkernes samspil med deres omgivelser er skrevet af kunsthistoriker Tom Hermansen. Bag bogens fotografier står Anders Sune Berg.