Kirsten Kjær (1893-1985), der med sit eget ord var menneskemaler, står som en stærk outsider i kunsthistorien.
Kirsten Kjær besluttede sig først for at blive kunstner som 32-årig, men derfra gik det hurtigt. Hun fik fodfæste som maler, da hun i 1926-1929 blev en del af det eksperimenterende kunstmiljø i Californien, og hun søgte siden inspiration over hele verden, fra Lapland til Liberia. Hendes mål var at udtrykke det moderne menneskes situation via et åbent og eksperimenterende arbejde med portrættet, skønt genren på den tid nærmest var erklæret død.
Det er ikke kun via sin kunst, Kirsten Kjær træder tydeligt frem i historien, men også i kraft af sin farverigdom, sin alternative livsførelse og sine meningers mod. Livet igennem engagerede hun sig intenst i både personer og sager og levede fuldkommen uden hensyn til konventioner, helbred og økonomisk fornuft. Hun var vild og grænseoverskridende, en vagabond og et livstykke og på mange måder forud for sin tid.
Kirsten Kjær har sit eget museum i nærheden af Frøstrup i Thy, men får først nu en kunsthistorisk præsentation. Hanne Abildgaard (f. 1952) er mag.art. i kunsthistorie. Hun har i nogle af sine mange tidligere udgivelser præsenteret os for Barbermaleren John Christensen og billedkunstneren og væveren Astrid Holm.
Hanne Abildgaard (f. 1952) er mag.art. i kunsthistorie. Hun har i nogle af sine mange tidligere udgivelser præsenteret os for Barbermaleren John Christensen og billedkunstneren og væveren Astrid Holm.