Anna Ancher, Franciska Clausen og Dea Trier Mørch er kunstnere, som de fleste nok kender eller har hørt om, men hvad med Christine Løvmand, Edma Frølich Stage, Anna Klindt Sørensen, Ludovica Thornam og Rita Kernn-Larsen – vækker disse kunstnernavne genklang? De tilhører den store gruppe af kvinder i dansk kunst, som har stået i skyggen af deres mandlige kolleger, og som nu bliver trukket frem i lyset, så vi kan få et mere nuanceret billede af den danske kunsthistorie.
Med udgangspunkt i mange års interesse og indsamlet viden om kvinder i dansk kunst præsenterer kunsthistoriker Eva Pohl et personligt og perspektiverende oversigtsværk. ‘Gennembrud’ giver et indblik i pionerernes kamp for at kunne træde ind på kunstens scene og bryde igennem, og den præsenterer vigtige bevægelser samt forbindelsestråde mellem generationer og inspirerende kunstnerfællesskaber. Fra traditionelle blomstermalerier, modelstudier og portrætter til eksperimenterende værker, der arbejder med krop, rum og erindring.
Cand.mag. og ph.d. Eva Pohl er forfatter og kurator. Hun har siden 1987 været tilknyttet ‘Berlingske’ som kritiker og kulturskribent. Eva Pohl har gennem de seneste 30 år i bøger, artikler og udstillinger fokuseret på kvinder i dansk kunst f.eks. med udgivelsen ‘En plads i solen – kvindelige danske kunstnere født mellem 1850 og 1930’. Eva Pohl har to gange modtaget arbejdslegat fra Statens Kunstfond.