Da danske kunstnere fra 1880’erne engagerede sig i alle kunstens former og materialer, opnåede dansk kunst internationalt ry. Det skabte grundlaget for den succes, begrebet dansk design siden fik. Arkitekters og billedkunstneres engagement gjaldt ikke udelukkende det kunsteriske; med en højnelse af form og dekoration ville man sammen med et kvalitetsløft til håndværket tage konkurrencen op med samtidens internationale strømninger og massefremstilling af forbrugsvarer. Bevægelsen motiveredes i høj grad af et nationalt kunstnerisk engagement, der sammen med tidens socialtpædagogiske sigte for en general højnelse af befolkningens visuelle omgivelser inspirerede industri og håndværk til aktiv deltagelse. Hurtigt blev dansk kunst i det lille format kendt ude i verden, noget, der afspejlede sig i udenlandske museers og samleres indkøb i 1890’erne; en række af disse ikke tidligere publicerede værker afbildes blandt bogens 350 illustrationer. Datidens ideologi og den debat, den affødte, er ikke uden nutidig interesse.
Dr.phil. Mirjam Gelfer-Jørgensen har efter sin tid som lektor ved Københavns Universitet været overbibliotekar og souschef for Kunstindustrimuseet/Designmuseum Danmark. Foruden bøger og artikler om islamisk og jødisk kunst har hun udgivet bøger og artikler om dansk kunsthåndværk og design. Blandt hendes bøger kan nævnes ‘Toulouse-Lautrec Posters’, ‘Guldalderdrømmen’, ‘Danske nyantikke møbler – fra Abildgaard til Kaare Klint’, ‘Møbler med mening. Dansk møbelkunst 1840-1920’, ‘Japanisme på dansk. Kunst og design 1870-2010’ og ‘Thorvald Bindesbøll – stærk form og frit spil’; alle også i engelsk udgave. Mirjam Gelfer-Jørgensen har desuden været udgiver og redaktør af Scandinavian Journal of Design History, og hun er medlem af Videnskabernes Selskab.