I bogens indledende syv kapitler tegner Ane Hejlskov Larsen et billede af de kunsteriske og historiske forudsætninger for Per Kirkebys produktion fra 1957 til 1977. Malerierne bliver opfattet som resultater af kunstnerens overvejelser i flere medier som f.eks. happenings, digtning, tavler, overmalinger og film. Hun viser, hvordan Kirkebys kunst i tresserne og begyndelsen af halvfjerdserne netop opstår i et spændingsfelt mellem danske, svenske, amerikanske og tyske impulser og begivenheder. Kapitlerne folder sig ud som en karakteristik af de vigtigste motiviske og stilmæssige træk og fremstår med et rigt illustrationsmateriale i farver.
Bogens anden halvdel formes af 6 oversigter. I disse fremlægges et omfattende empirisk materiale om malerierne og samtidens forståelse af dem, b.la. i form af en kronologisk ordnet registrant med 350 malerier, 35 tavler og 33 overmalinger – efterfulgt af en kommenteret værkfortegnelse og en udstillingsoversigt med dokumentation af pressens reaktioner. Oversigterne følger kunstnerens skiftende tilknytningsforhold til danske og udenlandske kunstmiljøer og hans eklektiske brug af egne og andres tekster. De rummer krydsreferencer til hinanden og afsluttes med et fyldigt indeks, som giver læseren mulighed for at følge mange forskellige spor ind i Kirkebys univers.
Ane Hejlskov Larsen har siden sine universitetsstudier i firserne på Afdelingen for Kunsthistorie ved Aarhus Universitet beskæftiget sig med Per Kirkeby og hans værkforløb. Arbejdet er gennem årene mundet ud i en lang række artikler til danske og udenlandske kataloger og bøger. Hun har samtidig fungeret som ekstern konsulent på Per Kirkeby-udstillinger i ud- og indland, f.eks. for Museum Ludwig i Køln 1987; Sophienholm i Lyngby 1988; Louisiana. Museet for moderne kunst i Humlebæk 1990 og 2002; Moderna Museet i Stockholm 1990; Køge Skitsesamling og Skissernas Museum i Lund 1993; Kunsthalle Recklinghausen 1994; Národní Galerie i Prag 1994; Kunsthaus Bregenz i Østrig 1997; Aarhus Kunstmuseum i Århus 1998; Pinacoteca i São Paulo 1999.